Alternatief scenario voor invulling Gieterse polder

Alternatief scenario voor invulling Gieterse polder


’t Gieters Belang heeft dit jaar meerdere gesprekken gevoerd over de invulling van de Gieterse polder., op initiatief van gemeente Steenwijkerland. Bij de uitgebreide traject was ook Giethoorn Onderneemt (GO) betrokken, net als andere gebiedspartners zoals Natuurmonumenten, Waterschap, ruimtelijke ontwikkeling, stedenbouwkundigen, etc. Op basis van deze gesprekken heeft landschapsarchitect Van Paridon en de Groot samen met de gemeente 3 scenario's uitgewerkt voor de Gieterse Polder en het centrumgebied.

Daarnaast hebben wij, in onze rol van belangenbehartiger voor bewoners, een 4e scenario opgesteld. Een denkrichting die in lijn is met de uitdagingen zoals deze o.a. zijn opgenomen binnen de Toekomstvisie Giethoorn.

Met de gemeente is afgesproken dat deze 4 scenario's aan de bewoners en andere belanghebbenden gepresenteerd zouden worden tijdens de informatieavonden van deze week. Echter, tot onze grote verbazing en teleurstelling, is in plaats daarvan slechts één samengesteld basisscenario gepresenteerd met enkele opties. Een basisscenario dat op veel punten afwijkt van de uitvoerig met bovengenoemde partijen besproken scenario's.

Daarom laten we hier het 4e, alternatieve, scenario alsnog zien. Dit is een denkrichting. Niet per sé zoals wij vinden dat het zou moeten, maar een scenario dat antwoord geeft op alle uitdagingen. We hadden graag iedereen de kans gegeven om erop te schieten en het aan te scherpen, naast de andere 3 scenario's. Die 3 hopen we later ook te kunnen publiceren.

Vertrekpunt: In het scenario wordt, binnen de in de visie gestelde kaders, maximaal invulling gegeven aan de uitdagingen waar we binnen (omgeving) van de Gieterse Polder voor staan:

1 Decentralisatie van het vaarverkeer (door creatie van een extra vaarronde)
2. Woningbouw (door deze te realiseren op de minst verstorende plek)
3. Parkeren
4. Verbinding/ verbintenis Noord en Zuid
5. Realisatie van Water bij de nieuwbouw Noord
6. Creëren veilige fietsroutes (oa van en naar de school/sportvelden)
7. Ontwikkeling toekomstbestendig sporten, incl multifunctioneel sportcentrum
8. Natura 2000 bufferzone
9. Ontsluiting /vermindering verkeer en probleemproblematiek van de Kerkweg dmv realisatie nieuwe ontsluitingsweg
10. Behouden Cultuurlandschap: geen blik of beton in de polder
11. Behouden open karakter en geen verstoring bestaande bebouwings-linten
12. Geen extra ruimte voor winkels/detailhandel/vermaak/parkeerplaatsen
13. Herstel invaart rond cultuurhistorische molen
14. Oplossing voor het probleem rond de loswal
15. Betaalbaar vanuit de door de overheid beschikbaar gestelde Gebiedsgerichte Regiodeal gelden en verkoop van grondkavels
16. Geen extra verkeersdruk in de polder.
17. Ruimte voor wandelen, joggen, recreëren door bewoners en bezoeker
18. Behoud flora en fauna (otter habitat!)

In het model van Gieters Belang wordt uitgegaan van de ervaringen zoals die zijn opgedaan bij de inrichting van de Beulaker Polder. Aan de hand van de ontvangen profieltekeningen en eigen veldonderzoek is het volgens Gieters Belang zeer wel mogelijk delen van vaarwegen op boezempeil te brengen, met behoudt van de wens van het Waterschap dat grondwater peilen in delen niet mogen stijgen en er geen verdere versnippering voor gemalen plaats vindt.

In het model wordt uitgegaan van een nieuwe vaarroute vanaf de molen (Paal 1 naar het Molengat). Aan deze vaarroute zal ook de nieuwe loswal worden gecreëerd alsmede de zij-aftak voor de doorvaart naar de molen.  

In de Kerkweg komt een nieuwe Handmatige zelfbedieningsbrug voor voet- en rijwielgangers (op Gieters-brug hoogte 2,10 meter).

Autoverkeer van en naar de Kerkweg rijdt vanaf de Deukten, langs terrein Rodermond langs de nieuwe vaarbinding langs de nieuwe loswal, naar de Kerkweg (en hoeft daarmee niet over de nieuwe brug. Autoverkeer naar ’t Vonder rijdt vanaf de Deukten, langs Rodermond nieuwe vaarverbinding naar achterzijde ’t Vonder.

Er komen geen nieuwe wegaansluitingen op de Beulakerweg.

De huidige middensloot wordt verbreed met aan beide zijden een Dijkje van ca 1 meter hoog in het bestaande landschap. Onder deze vaarverbinding worden een aantal chiffons gelegd om de lager gelegen delen te verbinden met de aan de westzijde gelegen peilgemalen. Hiermee wordt doorvaart van (huur)boten (geen rondvaartboten) mogelijk gemaakt.

Ter hoogte van de woonwijk in Noord lijkt de bestaande dijk reeds hoog genoeg. Hier worden nieuwe (te verhuren/verkopen) aanlegplaatsen gerealiseerd. Onder de kerkweg (naast de huidige bebouwing) komt een nieuw brug (op Gietersbrug nivo) welke de nieuwe vaart koppelt met het Molengat.

Achter de bestaande bebouwing aan de Nering, van de Deukten naar de Kerkweg wordt een fiets en wandelpad gerealiseerd om toegang naar school, sportvelden veiliger te maken, alsmede de verbinding Noord-Zuid, met behoud van het open landschap te bewerkstelligen.

Woningbouw vindt plaats op de huidige sportvelden, en eventueel aansluitend aan de zuidkant van de bestaande wijk Noord (laatste heeft niet onze voorkeur).

De lagere delen van de polder worden op een hoger waterpeil gebracht.

De sportvelden worden verplaats naar de locatie Rodermond.

Tav de discussie rond de omgeving Kulturhus zijn we een beetje overvallen.

Deze is nooit expliciet besproken.

Tegelijkertijd ondersteunen we de wens op het mogelijk te maken de supermarkt uit te breiden, en een oplossing te zoeken voor de parkeerproblematiek rond de supermarkt, de ds Ketstraat en agv bussen, zonder de bestaande hoeveelheid parkeerplaatsen structureel uit te breiden middels vergroting van het parkeerterrein.

Daarnaast zijn wij voorstander voor de realisatie van woningbouw op locatie Zuiderbasisschool.

Gieters Belang streeft naar behoud van de leefbaarheid en duurzame en authentieke karakter van het Dorp waarbij in eerste aanzet “wat nog groen is, groen blijft”

Een fiets(pad) van Oost naar West, over een onzichtbare historische dijk, draagt niet bij aan één van de uitdagingen. Daarnaast willen we, zoals reeds in de dorpsvisie vastgelegd,  groen en doorkijken behouden en meer parkeergelegenheid vermijden.

 



laatste nieuws