Met kerst maken we het gezellig en tonen we gastvrijheid naar onze familieleden en gasten. Hoe gastvrij zijn we voor onze ca 1,5 miljoen gasten in Giethoorn de rest van het jaar?
Het roemruchte mannenkoor de Flagellanten zingt nog steeds de Boties verhuurders blues.
Bezongen wordt hoe bezoekers van “ons mooie dorpien” zo snel als mogelijk in een “botie worden gedrukt”, en snel hun geld aan de boasies moeten geven. “Boasies die é’naander zo maar ’t koppie in slaon” als ze het niet naar de zin gaat.
Niet bepaald een kerstgedachte maar een lied met een knipoog naar ons eigen handelen.
De vraag mag gesteld worden: hoe gastvrij zijn we echt? Bieden we onze gasten, vrienden, familieleden een warm welkom in Giethoorn? En waar blijkt dat dan uit als je met je auto via de Beulakerweg aan komt rijden? Navigatiesystemen sturen je de verkeerde kant op, of wijzen als Giethoorn de Zuiderbrug aan!
Hoe weet je als bezoeker met het openbaar vervoer waar je uit moet stappen? En hoe kom je trouwens na acht uur nog weer terug bij het station? Hoe weet je waar je wat kunt vinden in Giethoorn? De afstanden in ons prachtige lintdorp zijn lang en de routes voor buitenstaanders niet bepaald logisch.
Gastvrijheid betekent gasten koesteren. Het hen behaaglijk maken en ze verleiden om langer te blijven. Dit geldt voor zowel onze privé- als onze zakelijke- gasten.
Gastvrij binnen een aantrekkelijk en authentiek dorp. Zonder schreeuwende vlaggen, borden maar met duidelijke verwijzingen.
De Toekomst Visie Giethoorn verbeeldt hoe we graag willen dat het dorp er uit moet gaan zien en aantrekkelijk blijft voor haar bewoners en de bezoekers. Inzetten op kwaliteit in plaats van kwantiteit.
Daaraan kunnen we allemaal ons steentje bijdragen door ook onze eigen bedrijven en buurten de goede uitstraling te geven. De regeling initiatieven Giethoorn biedt daarvoor alle buurten mooie kansen.
Een kerstgedachte die we in heel 2025 kunnen blijven uitstralen.