Voor en door het dorp. Het klinkt als een eenvoudige slogan, maar achter deze vier woorden gaat een wereld van overleg, analyse, lobbywerk en soms ook frustratie schuil. Voor veel inwoners is Giethoorn de prachtige, rustieke plek waar we wonen, werken en leven. De grachten, de bruggetjes, de natuur; we koesteren het. Maar om dit unieke karakter te behouden en tegelijkertijd een levendig en modern dorp te blijven, is constante aandacht en inzet vereist.
De meeste leden zien ons bestuur en de werkgroepen vooral tijdens de jaarlijkse Algemene Ledenvergadering (ALV), of lezen onze updates in de nieuwsbrief. Wat echter vaak onzichtbaar blijft, is de enorme hoeveelheid tijd en energie die gedurende het hele jaar wordt gestoken in talloze dossiers. Van overleggen met wethouders en ambtenaren tot het nauwkeurig bestuderen van beleidsstukken, het analyseren van verkeerscijfers en het aandringen op handhaving.
Met dit uitgebreide overzicht willen we u, als inwoner een dieper inzicht geven in de breedte en diepte van onze activiteiten. Want de vraagstukken in ons dorp zijn complex en hangen vaak met elkaar samen. De focus van ’t Gieters Belang rust daarbij op drie pijlers, die samen de toekomst van ons dorp vormen:
- Een Veilig en Bereikbaar Giethoorn
- Een Duurzaam en Leefbaar Giethoorn
- Een Blijvend Aantrekkelijk Giethoorn
Laten we dieper in deze thema’s duiken en de concrete acties van het afgelopen jaar belichten.
Deel 1: Een Veilig en Bereikbaar Giethoorn
Veiligheid is de basis van een prettige leefomgeving. Het gaat over veilig naar school kunnen fietsen, over snelle bereikbaarheid voor een ambulance en over het aanpakken van verkeersonveilige situaties. Op dit vlak zijn diverse belangrijke dossiers actief.
Verkeersveiligheid op de Wegen: Van N334 tot Fietsstraat
De provinciale weg (N334) blijft een bron van zorg. De kruisingen bij de brug Giethoorn-Zuid, de school en de aansluiting met de Bartus Warnersweg, zijn voor veel (buitenlandse) verkeersdeelnemers onduidelijk. Dit leidt helaas tot gevaarlijke situaties en bijna-ongelukken. Tijdens recent overleg met de gemeente is deze zorg opnieuw benadrukt en is afgesproken de dialoog met de provincie en de verantwoordelijke ambtenaren weer op te starten. Veiligheid kent geen pauze.
Een concreet resultaat in wording is de heringerichte ‘oude’ Beulakerweg. De weg wordt ingericht als een fietsstraat, waar de auto te gast is. Met plateaus, drempels en optische versmallingen moet de snelheid drastisch omlaag. Een cruciaal onderdeel van onze lobby was de verkeersveiligheid met betrekking tot het landbouwverkeer. Samen met LTO Noord en Cumela hebben we een krachtig pleidooi gehouden bij de gemeente om landbouwverkeer structureel via de N334 te leiden. We zijn blij te zien dat zowel het college als de gemeenteraad dit voorstel heeft omarmd en dit nu bij de provincie zal bepleiten. Dit is een overwinning voor de veiligheid van de vele fietsers en wandelaars op deze prachtige route waarbij de zichtbaarheid en bereikbaarheid van ondernemers behouden blijft.
Bereikbaarheid en Druktebeheersing: De Slagaderen van ons Dorp
Een steeds terugkerend punt van zorg is de bereikbaarheid voor hulpdiensten op piekdagen. We hebben allemaal gezien hoe vol de wegen stonden tijdens de pasen en hoe moeilijk het was voor de ambulance om de juiste plek te bereiken. En dan hebben we het nog niets eens over de frustratie om de eigen woning te bereiken. ’t Gieters Belang heeft herhaaldelijk het contrast geschetst met een evenement zoals bijvoorbeeld de Gondelvaart. Voor een dag met 7.000 bezoekers wordt een compleet draaiboek opgetuigd. Maar op een zonnige zomerdag en recent de paasdagen, met soms nog wel meer bezoekers, ontbreekt een vergelijkbare strakke organisatie. Dit blijft een punt waar we op blijven hameren.
Dit hangt nauw samen met de discussie over de ontsluitingsweg door de Gieterse Polder. Het hoofddoel van deze nieuwe weg, zoals vastgelegd in de Toekomstvisie, is het veilig maken van de Kerkweg. De metingen van circa 1.500 verkeersbewegingen per dag op de Kerkweg benadrukken de noodzaak. Het onnodige verkeer moet van de weg worden geweerd, terwijl bewoners en ondernemers bereikbaar en zichtbaar moeten blijven. Het proces verloopt, zoals velen van u weten, uiterst traag en complex. Er is nog steeds geen politiek en financieel draagvlak voor de door de bewoners, Giethoorn Onderneemt en ’t Gieters Belang voorgestelde route. We zijn nu inmiddels twee collegeperiodes onderweg. ’t Gieters Belang en Giethoorn Onderneemt hebben uitgebreid gemotiveerd waarom ze voor de voorkeursroute langs het Koepad kiezen. Daarbij hebben we vooral ook aandacht gevraagd om nog eens een keer goed naar de verkeersaantallen te kijken, te verklaren hoe die dan zijn opgebouwd, en met name ook welke verkeerseffecten we denken te bereiken met een nieuwe weg. Tijdens recente gesprekken met de wethouder zijn al onze argumenten en zorgen opnieuw gedeeld, en met name ook gevraagd naar het waarom er niet voor de door de bevolking gewenste route gekozen wordt. Met andere woorden: “Hoe zwaar zijn eigenlijk de argumenten om van de wens van de inwoners af te wijken?”. Het dossier krijgt naar verwachting in het najaar een vervolg.
Deel 2: Een Duurzaam en Leefbaar Giethoorn
Leefbaarheid gaat over de balans. De balans tussen de levendigheid die toerisme brengt en de rust en ruimte die we als bewoners nodig hebben. Het gaat over het behoud van voorzieningen, het beheersen van overlast en het koesteren van ons unieke dorpskarakter.
De Balans tussen Toerisme en Leven: Cijfers, Parkeren en Varen
Eerst de feiten: de drukte is reëel. We ontvangen daarvan periodiek cijfers van de gemeente. Hoewel het totaal aantal bezoekers in 2024 met circa 1,4 miljoen iets lager lag dan het piekjaar 2023, zien we het aantal vaarbewegingen juist significant stijgen. Met een toename van 7,2% naar bijna 120.000 bootpassages in 2024 is de druk op het water voelbaar groter geworden. Met name het aantal rondvaartpassages (+12,5%) en sloepjes (+7,6%) laat een forse groei zien. Ook 2025 laat tot nu toe weer een stijging (>10%) ten opzichte van 2024 zien. Dit benadrukt de noodzaak voor een effectief vaarbeleid en adequate handhaving.
Het beheersen van deze drukte begint aan de randen van het dorp: bij het parkeren. Het plan voor de invoering van betaald parkeren is van de baan. Tijdens de Politieke Markt in februari hebben wij, samen met Giethoorn Onderneemt en diverse bewoners, duidelijk gemaakt dat er onvoldoende draagvlak was voor de voorstellen van het college. De voorgestelde compensatieregelingen voor bewoners waren onvoldoende en de onderbouwing was te mager. De wethouder heeft het voorstel toen teruggetrokken, en recentelijk heeft de gemeente besloten de voorbereidingen volledig te staken. Hoewel we blij zijn dat er naar de stem van het dorp is geluisterd, lost dit het onderliggende probleem van parkeeroverlast niet op. De volgende stap van de gemeente is het invoeren van een handhaafbaar vergunningenstelsel voor de stegen, een wens die breed leeft onder bewoners. Naar verwachting zal dat in het najaar worden opgepakt.
Tegelijkertijd blijven we aandringen op de realisatie van een Dynamisch Parkeer Verwijs Systeem (DPVS), dat bezoekers efficiënt naar de beschikbare plekken leidt. Het systeem dat de afgelopen jaren op P1 stond is helaas kapot, en de leverancier failliet. De aanvraag voor de diverse vergunningen voor een nieuw aanbesteed systeem loopt, en naar verwachting zullen de eerste delen van het systeem in het najaar worden gerealiseerd.
Een positieve ontwikkeling is wel dat de gesprekken over een tijdelijke parkeerplaats bij de Landije aan de Kerkweg in een vergevorderd stadium zijn. Naar verwachting kan deze dit najaar gerealiseerd worden.
Een aanpassing met een groot effect is de locatie-aanduiding van “Centrum Giethoorn” op Google Maps. Deze is verlegd van de hoek Kerkweg/Bramen naar de N334/Brug Giethoorn Zuid. Dit heeft ertoe geleid dat het zoekverkeer via de Bramen en Deukten, en het wild parkeren aldaar merkbaar is verminderd, waardoor een groot knelpunt van vorig jaar is opgelost. Gevolg hiervan is wel dat het probleem verder lijkt te zijn verschoven naar de Bartus Warnersweg en het lijkt of het in andere dorpsdelen relatief rustiger is geworden.
Cruciale Voorzieningen en Kwaliteit van de Omgeving
Leefbaarheid zit ook in de details. De loswal aan de Kerkweg is zo’n detail met grote impact. Het legaliseren van de loswal, essentieel voor veel bewoners en bedrijven aan het Binnenpad, strandt al jaren op stikstofregelgeving. Een doorbraak lijkt mogelijk.
Een ander punt van aandacht is het onderhoud van onze leefomgeving. Naar aanleiding van vragen van leden over het onderhoud van sloten en het schoonmaken van de paden, hebben we dit direct aangekaart bij de gemeente. Dit geldt ook voor de afronding van de woonwijk Rietkragge. Hier dient onder andere de straatverlichting nog steeds te worden gerealiseerd.
Een aantal jaren geleden is er een evaluatierapport verschenen over de gevolgen van de invoering van de nieuwe vaarverordening.
Conclusie destijds was dat alle partijen, bewoners, ondernemers en gemeente ontevreden zijn over deze verordening. Deze heeft niet gebracht waarvoor hij was bedoeld. En uit cijfers blijft dat het aantal verhuurboten met ca 30% is toegenomen ten opzichte van de prognoses. Doel was juist om overlast en drukte te beheersten. Het college heeft aan de gemeenteraad toegezegd in oktober met een informatienota te komen. Of en hoe deze dan nog voor de gemeenteraadsverkiezingen van begin volgend jaar behandeld zien, zullen we nauw volgen.
Deel 3: Een Blijvend Aantrekkelijk Giethoorn
De laatste pijler richt zich op de toekomst. Hoe zorgen we ervoor dat Giethoorn niet alleen nu, maar ook over twintig jaar nog een prachtige plek is om te wonen, te werken en te bezoeken? Dit vraagt om een visie op wonen, het dorpsbeeld en duurzame ontwikkeling.
Wonen: De Grootste Prioriteit voor de Toekomst
De vraag naar woningen in Giethoorn is groot. De ambitie is om 120 tot 160 nieuwe woningen te realiseren voor 2032. Dit is essentieel om ons dorp vitaal te houden, om jongeren een toekomst te bieden en om de continuïteit van onze verenigingen en voorzieningen te garanderen.
De ontwikkeling van de locatie van de voormalige Zuiderbasisschool en de Olde Skoele is een sleutelproject De planontwikkeling om woningbouw op de locatie van de voormalige Zuiderschool mogelijk te maken loopt. De verwachting is dat dit niet op zeer korte termijn gerealiseerd zal worden. Als er meer bekend is zullen ook dit laten weten. De gemeente geeft aan nog steeds op aanvang werkzaamheden in 2026 te sturen. ’t Gieters Belang volgt dit proces nauwgezet en blijft voorstander van een integrale aanpak voor de hele locatie. ’t Gieters Belang ziet de ontwikkelingen liefst niet aan elkaar verbonden om tempo te kunnen maken,
Tegelijkertijd zijn er nieuwe, premature initiatieven voor woningbouw ter sprake gekomen, onder andere ten noorden van de Cornelisgracht en bij de Harm Molweg. Deze locaties stonden niet in de Toekomstvisie en we nemen hierin vooralsnog een afwachtende, kritische houding aan.
Onze eigen, belangrijkste prioriteit blijft echter onveranderd: woningbouw aansluitend op de bestaande nieuwbouwwijk in Giethoorn-Noord. Eerdere afwijzingen op basis van de richtlijnen ‘Bodem en Water sturend bouwen’ lijken achterhaald door een nieuwe kamerbrief uit oktober 2024. Wij hebben de gemeente dringend verzocht om op basis van deze nieuwe inzichten de mogelijkheden voor deze logische en breed gedragen locatie opnieuw te toetsen.
Kwaliteit van het Dorpsbeeld en Burgerinitiatieven
Een aantrekkelijk dorp is een dorp met een verzorgde uitstraling. We maken ons al lange tijd sterk voor een helder reclamebeleid om de visuele wildgroei van borden en vlaggen tegen te gaan en het authentieke dorpsbeeld te beschermen. Een voorstel van de gemeente wordt binnenkort verwacht.
Tegelijkertijd geloven we in de kracht van de gemeenschap zelf. Via de Initiatievenregeling Giethoorn is jaarlijks €50.000 beschikbaar voor projecten van inwoners en ondernemers die de leefbaarheid verbeteren. De eerste initiatieven zijn inmiddels gerealiseerd. Daarnaast is er het Koppengeld, waarmee in het verleden al projecten als de buurtspeelplaats aan het Van der Gootplantsoen en de AED bij het Protestants Centrum zijn gefinancierd. Heeft u een goed idee voor uw buurt? Laat het ons weten!
En dan de Bodeleake-brug. Een hoofdpijndossier dat symbool staat voor frustratie bij velen. Ook na de meest recente reparatie was de brug tijdens de Pinksterdagen weer defect en onbruikbaar voor fietsers en voetgangers. Dit moet en zal opgelost worden.
De gemeente werkt hard aan de Omgevingsvisie. De vastgestelde en leidende Toekomst Visie Giethoorn zal daar onderdeel van zijn. Als uitwerking van de Toekomst Visie Giethoorn is twee jaar geleden de gebiedsvisie Groen Blauw Hart als richtinggevend onderdeel. In beide documenten staan een veelheid aan ontwikkelingen die de komende periode verder uitgewerkt moeten gaan worden. We noemen hier bijvoorbeeld de Fietspaden, Wandelpaden, Groen impuls bij haventje Eendrachstplein, verdere stimulering Gieters Gevaer, en een verbeterde dorpsuitstraling (bijv Noord), de Koornmeule enz.
Strategische Ontwikkeling en Communicatie
Vooruitkijken betekent ook nadenken over strategische locaties. De Rodermond-locatie is zo’n plek. Wij zien mogelijkheden om dit terrein op middel lange termijn te ontwikkelen tot een goed bereikbare evenementenlocatie, waarmee knelpunten voor festiviteiten zoals bijvoorbeeld de Gondelvaart, openluchtvoorstellingen, Giethoorn 800 jaar en andere festivals kunnen worden opgelost. Dit lost dan de “druk” op het huidige gebied op zonder de bestaande parkeervoorzieningen elders te claimen. De locatie kan dan tevens kunnen dienen als overloop-parkeerterrein, zonder overlast voor bewoners en met meer spreiding gefaciliteerd door het Parkeer verwijs systeem.
Al deze activiteiten vereisen constante communicatie. Via onze vernieuwde website gietersbelang.nl, onze nieuwsbrieven en sinds kort weer via onze eigen column in het huis-aan-huisblad De Kop, proberen we u zo goed mogelijk op de hoogte te houden.
Uw Steun is Onmisbaar
Zoals u uit dit overzicht kunt opmaken, is het werk van ’t Gieters Belang omvangrijk en van groot belang voor de toekomst van ons dorp. Het wordt allemaal gedaan door een team van vrijwillige bestuurs- en werkgroepleden die, net als u, het beste voor hebben met Giethoorn.
Om onze stem krachtig te kunnen laten horen, is een brede achterban essentieel. We zijn er trots op dat meer dan 25% van alle huishoudens in Giethoorn al lid is. Maar hoe meer leden, hoe sterker ons mandaat. Voor slechts €7,- per jaar per huishouden steunt u ons werk en zorgt u ervoor dat de belangen van de bewoners de aandacht krijgen die ze verdienen.
Bent u nog geen lid? Meld u dan vandaag nog aan via www.gietersbelang.nl/lid-worden/.
Vindt u het interessant om zelf een actieve bijdrage te leveren en mee te praten over een van de vele onderwerpen? We hebben altijd ruimte voor enthousiaste mensen in onze werkgroepen.
Samen houden we Giethoorn veilig, leefbaar en aantrekkelijk. Voor nu, en voor de generaties die na ons komen.