Het Venetië van het Noorden. Hollands Venetië. Zo staat Giethoorn bekend. Maar past die slogan nog wel bij ons? Willen we ons nog vergelijken met een bomvolle stad met overigens prachtige historische paleizen? Willen we nog geassocieerd worden met het overvolle toerisme?
In de vorige eeuw was het een logische slogan om Nederlandse en Duitse toeristen te trekken die minder bereisd waren. Maar zijn tijden veranderd? Er zijn nu meerdere andere steden die de vergelijking met Venetië gebruiken.
Wordt het niet tijd voor een nieuwe unieke slogan?
Waarom niet op eigen kracht een nieuwe sprekende slogan kiezen waarmee we ons echt onderscheiden? Iets wat echt uniek is en, voor zover bekend, nergens in de wereld ook wordt gebruikt.
Iets wat niet alleen in het Nederlands lekker bekt, maar ook in het Duits, Engels, Frans en Chinees. Of is het wijs toch te blijven bij het oude getrouwe, hoewel de vlag de lading wellicht niet meer helemaal dekt?
Wat maakt ons uniek? Water, natuur, rieten daken, bootjes, dorps, veen, avontuur, ‘t gevaer zijn de termen die als eerste bij ons op komen. En wat willen we onze gasten bieden? Een “beleving” natuurlijk. Water, riet, rondvaarten, prachtige dorpsgezichten, groene natuur, een nationaal park, authenticiteit en juist alles wat een drukke stad niet heeft.
Het antwoord lijkt zo simpel.
Zelfs onze school heet al zo. Waarom niet gewoon iets dat we allemaal al voor op de tong hebben liggen. Daarin zit alles. Gratis en voor niets beschikbaar. Geen marketeer die daarvoor betaald hoeft te worden. En in veel logos in Giethoorn is het al verwerkt. Een slogan, zeker in combinatie met een beeldmerk die uniek, ijzersterk en herkenbaar is.
Nu nog dit consequent doorvoeren en bijvoorbeeld herkenbare toegangspoorten plaatsen, allemaal gebruiken in alle (sociale)media en trots uitstralen.
Dan overwinnen we ook de mogelijke taalbarrières.
Welkom in “Punterdorp Giethoorn !”